Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 23 mars 2012

Norrskenssafari.....

Det var ju det vi åkte iväg på, Norrskenssafari. Om ingen har varit på det tidigare så är det numera ett begrepp.
Våra goda vänner i Gällivare mailade oss bilder och frågade när vi skulle komma?
Efter att ha kollat upp norrskensprognoserna (jodå, det finns sådana), visade det sig att det var särskilt gynnsamt att få se norrsken just nu.
Norrskensaktiviteten är som störst kring vår- och höstdagjämningen. Starka norrsken ses bäst efter solstormar. Efersom det varit ett antal solstormar nu och det är vårdagjämning så var utsikterna goda.
Så vi bokade flyg till Luleå och begav oss till Gällivare och Malmberget. Det var vår utgångspunkt och så bilade vi in i fjällvärlden därifrån.
Vi såg norrsken nästan varje natt.
Min mamma som är norr ifrån har berättat om hur hela himlen fullkomligt exploderat i färgkaskader. Så starka norrsken ser man inte alltid. De går i cykler med flera års mellanrum....
De flesta norrsken är inte så starka för blotta ögat. Men med en kamera som kan ha slutaren öppen ett tag kan man fånga upp ljuset under en längre tid. Norrsken på bild kan därför vara både dramatiska och färgstarka.
Min önskan om att få se ett riktigt dramatiskt norrsken uppfylldes också.
Tyvärr klarade inte min kamera av att fånga dem. Men mannen bredvid lovade att låna mig några bilder.
Varsågoda, norrsken över Nikkaluokta.....



14 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Ahh underbart och fullkomligt magiskt!! Jag har aldrig tidigare någon vinter sett så många norrsken som denna vinter. Men aldrig har jag fått se så stora med så många färger. Lyckos dig alltså!

Trevlig helg!

Ann-Louise

ansepanse sa...

så vackert med norrsken, min mamma kommer från norra Finland och hon har berättat om alla fantastiska norrsken hon sett
kramar

Gilla sa...

Du kan verkligen var lycklig som har fått se ett sånt vackert norrsken och jag är tacksam att du fick låna bilden hit, för jag skulle så gärna se ett norrsken. Men jag bor ju för långt söderut.

Sv: Visst är våra snapsglas fina. Men de användes inte allt för ofta. Till "vardags" så har vi flera faktiskt. De hade utförsäljning just nu. De ska väl ha plats till nyare varor tills att turisterna kommer tillbaka.

Gilla

MARIA I KOS sa...

Vilken vacker bild på norrskenet .
Så du har vänner i Gällivare . Då kan du säkert göra ett gruvbesök nästa gång du besöker dom .
Ha en fin helg ♥
Kram ♥

soffie sa...

wow va häftigt att få uppleva det måste vara helt otroligt. jag her med sett norrsken men inte alls så kraftfullt,kramen

Anonym sa...

Vackert vackert, fantastiskt att få uppleva något så magiskt. Jag har fått äran att få se norrsken en gång faktiskt och det var så långt ner som vid Södertälje, över sjön en natt. Jag trodde sista stunden var kommen, eller något för det var så stort, underligt och magiskt. Men dagen efter stod det om det i tidningen, och det var norrsken..... en magisk upplevelse helt enkelt. kram kram

Fenixmonas sa...

Å´så vackert! Vilken fantastisk upplevelse att få se detta! Kramiz

Camilla sa...

Så otroligt vackert!
Kram!

Augusta sa...

Så himla vackert :)

Jaså var det dit upp du åkte. Det gjorde du rätt i :)

Kram

Jess sa...

Så vackert!

annika sa...

fasen va läckert!

lavendia sa...

Oj, så häftigt! Har du ännu fler bilder?
Kunde tro att de inte hade en istoalett. Hur skulle det funka?

Nett sa...

Så vackert och så magiskt att få uppleva det med egna ögon :)

Livet och vardagen sa...

Fantastico:-). Naturens underverk.