Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 24 mars 2012

Älgsafari.....

 Vi såg inte bara norrsken, som en bonus hamnade vi på älgsafari också. Längs vägen in mot Ritsem i Stora sjöfallets nationalpark var det mycket älg. Vi såg flera älgkor med kalvar på bägge sidor av vägen. De hade det rätt jobbigt att ta sig fram i den djupa snön.
Om ni tittar noga så är det två älgar på den här bilden också. En ko ligger bland tallarna och hennes kalv vilar till höger mot de stora stenarna.
 Flera älgar sprang på vägen, det är lättare att ta sig fram på plogad väg även för en älg
Men det är säkrare i skogen, speciellt om bilarna blir för många....
Fina, eller hur?

19 kommentarer:

lavendia sa...

Mysiga djur. Har sett någon i elljusspåret och kommit ganska nära. Älgsafari låter intressant. De är ju mäktiga djur. Bilden på de två var speciellt fin.

LyckligaPraliner sa...

Nu när jag läste kom jag på att jag inte sett en enda älg på hela vintern..tror jag. Min sambo säger att han har sett massor, fler än vanligt. Konstigt tycker jag. Vi har ju mycket älg här men tydligen har jag väl haft tunnelseende. Men herregud då är jag ju livsfarlig i trafiken....

Kram Ann-Louise

MARIA I KOS sa...

Mäktiga bilder .
Älgar är stora djur . Inte kul att möta en sån när man kör bil . Jag har bara råkat ut för det en gång . Men det gick bra ,den sprang undan . Det är värre med alla renar som man får akta sig för .Dom står lugnt kvar på vägen trots att det kommer bilar .
Har du åkt hundsläde när du var här ?
Ha en fin kväll
Kram ♥

Anonym sa...

Fina stora maffiga djur. kram

Livet och vardagen sa...

Ja älgar är ståtliga djur, som vi har gott om runt knutarna. Så länge de inte är på vägarna så är det helt okey.

Yvonne sa...

Älgar är pampiga på något sätt.Min aptit har det aldrig varit fel på.Det kan man konstatera när jag ser mej i spegeln .25timmar ... Nattikram!

soffie sa...

oj va snö det var där å häftigt att se älgarnam men hu va stora de är!kram

Monica sa...

Jippi, Jippi...jag visste det, att ni skulle få MÅNGA underbara bilder! Har nu suttit här och läst och tittat....Wow 10 poäng!!!
Har varit på alla ställerna som du skrivit om, det känns lite extra i norrlandshjärtat mitt!
Kram på dig och ha det så bra!

Fenixmonas sa...

Vilken fin bonus! De är så fina ståtliga djur älgarna...förstår att djup snö är jobbigt för dem! Kramiz

Camilla sa...

Vilka fina bilder!
Vilken upplevelse.
Men oj...vilken snö ni har kvar!
Kram!

Livet och vardagen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
ansepanse sa...

visst är de fina, riktigt ståtliga djur
kram

Annika sa...

Åååååå va underbart!

lavendia sa...

Ser fram emot fler norrskensbilder. Här har vi iallafall solsken.
Jag har försökt sälja. Det finns ett ideellt ställe. Man bestämmer själv priset o de lägger inte på något (märkligt!). Jag hade nog 15 plagg o satte pris 10-50:-. Innan jag kom in sålde jag en overall för 50:-. Tänkte - det här går ju som smort. Men det övriga såldes bara enstaka plagg. Efter några veckor gjorde jag ett nytt försök med ganska magert resultat. Sedan blev det Erikshjälpen. Alternativet är ju att sy litet mindre.

Nett sa...

Älgar är verkligen ståtliga djur, de är vackra :)

Jess sa...

Älgsafari verkar kul! Så fina foton!

Fnulan sa...

Vilken upplevelse! Men jag håller mig hellre till somriga väderlekar.
KRAM

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Älgar är grymt mäktiga djur. Inte för inte som dom kallas skogens konung. Dom här såg väldigt välmående ut får jag säga!

Åsa! sa...

Otroligt ståtliga djur dessa älgar! Fast jag är mycket glad att vi inte har dom här på ön!