Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 31 mars 2012

Ett riktigt skrytbygge....

 Det kan man kalla träslottet Fjällnäs vid foten av Dundret i Gällivare. Det uppfördes 1888 av överste Carl Otto Bergman.
 Han använde byggnaden som sommarbostad och för att imponera på riksdagsledamöter som besökte gruvområdena i norr. 1894 gästades huset av Oscar II.....
Idag används träslottet som hotell och konferensanläggning. Byggnaden är imponerande med sin snickarglädje och alla trädetaljer. Slottet har genomgått en totalrenovering och är i utmärkt skick. Tråkigt nog har man byggt in träslottet i ett modernt bostadsrättområde varvid det fantastiska läget numera är skymt av moderna hus. Synd att man inte sparar ett område runt ett så här magnifikt hus åt framtiden.

17 kommentarer:

MARIA I KOS sa...

Det känner jag igen :) Då har du antagligen varit på "Andra sidan" också .
Har varit inne i det när det var dagis där på 90-talet .
Har jobbat på dagis , men inte där , vi var på något möte där .
Det är en vacker byggnad .
God natt ♥

Anonym sa...

vacker byggnad. Jag brukar fundera på det där, idag är det ofta konferansanläggningar i dessa vackra förut privatägda hus.

Yohanna i Las Palmas sa...

Oj vilket jättefint hus och vilka fina bilder du har tagit.
Så roligt att få se på sånna skatter som man inte har en aning om att de finns.

Hälsningar
Yohanna
som skickar med en länk om du skulle bli sugen:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/april/real-life-pynt.html

Annika sa...

Oj jäklar vilket bygge!

Fenixmonas sa...

Vilken fantastisk snickarglädje! Kan tänka mig att det tog tid att färdigställa detta hus med alla fina utsmyckningar! Kramiz

Camilla sa...

Otroligt vacker byggnad.
Kram!

soffie sa...

wow vilken vacker byggnad,å det ser så välskött ut med, må gott

ansepanse sa...

otroligt vackert, ja, det skulle stå i ensamt majestät
kramar

Monica sa...

Så roligt att se huset...där har jag bott när vi åkte upp till Dundret för att åka skidor! Men tänk att jag inte kommer ihåg att det var så vackert?
Ha en bra dag och kram från mig.

KKvinneblogger sa...

For et fantastisk hus! Det var den gang de rike kunne bygge seg et slott til sommerhus, bare for å vise hvor god råd de hadde.
Nå vil vi jo helst være mere like alle sammen, men det blir ikke så mange fine hus av det!

Ewa`s Galleri sa...

Vilket underbart hus
Ha en skön söndag

Gunilla sa...

Vilket hus/slott.
En otroligt fin snickarglädje som kan göra vem som helst grön av avund.

Tak dekorationerna och alla fina detaljer ,då var det verkligen lagt ner många timmar på sniderierna.

Det är ju fint bevarat men som du skriver så är det ju synd att det har byggts moderna hus runt omkring.

Tack för din kommentar.

Ha det gott
Gunilla

Carina Sjölund sa...

Otroligt vacker byggnad :)
Kramen från ett helvitt norrland♥

Oljekritan sa...

Åh så vackert..otroligt snyggt hus..där vill jag bo..synd att det blivit inbyggt,synd och skam..borde sättas på hjul och rullas ut på en äng...eller vid havets rand. Kram till dig

Åsa! sa...

Vilket otroligt vackert hus, nog hade det varit värt att behålla området runt omkring i samma anda!

Livet och vardagen sa...

väldigt vackert, ovanligt med så gamla trähus. Det där med att bygga in i moderna områden är så trist, det håller jag med om. Hässleby slott, tror jag det heter är ju vackert men ligger precis i ett hyreshusområde. Det förtar charmen lite grann

Monika Häägg sa...

Otroligt vacker hus med fantastiska detaljer. Imponerande!