Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 21 augusti 2010

Underhållning......

Med det menar jag underhållsarbete. Helgerna brukar få ägnas åt det man inte hinner i veckorna.....dvs underhållning på det mer praktiska planet.
En del av vår semester fick också ägnas åt denna typ av arbete i år. Gardinsömnad föll på min lott. Vad gör man när fönstret mäter lika brett som tyget, dvs 150 cm, och man inte vill skarva?
Jag klurade och knåpade och detta blev resultatet.......

Svärfar hade gjort klädkrokar i enträ, dessa fick nu tjäna som gardinstång. I uppfällt läge blir det en gardinkappa som släpper in både ljuset och ger oss utsikt över vattnet.

Genom att sy in träribbor i gardinen ligger tyget dikt an mot väggen när den ska tjäna som rullgardin. Och släpper inte in så mycket ljus.

I nedfällt läge blir gardinen en rullgardin.

Två handsnidda träfåglar som jag hittade i Båstad fick också flytta in.

8 kommentarer:

Åsa! sa...

Riktigt snyggt blev det!

Monica sa...

Ninja, vad "fiffigt" och läckert!!!!!! Du är inte dum du......*fniss*......smart tjej!
Önskar dig en fortsatt skön helg. Kram.

Vicke sa...

det var smart och fint blev det

Yvonne :-) sa...

Va fint det blev! Du är fyndig som löste det så bra.Bra att fåglarna är av trä,så att de inte väcker dej för tidigt på morgonen.Vi kan ju ta mitt förråd,för där är nystädat.Kram!

Fenixmonas sa...

Smart! Både snyggt och mycket praktiskt! Kramiz

ansepanse sa...

vad fiffigt! och jättesnyggt blev det
kramar

Betsy sa...

Det där var ju supersmart. Tror faktiskt att jag ska ta och härma dig, har tre fönster i allrummet uppe där solen brukar ligga på hela dagarna, det blir så varmt där uppe så något måste vi ha där och din idé var både snygg och smart. Klädkrokar har även min svärfar gjort, finns massvis på landet, undrar om han märker om det försvinner några, hehe. =)

Betsy sa...

Nu visade jag mannen din idé och han gillade den lika mycket som jag. Men det blir nog jag som frågar svärfar om krokarna. Mannen är alldeles för "försiktig" för att fråga sådant. Men jag är övertygad om att svärfar blir glad om jag ber han om några krokar;-). =)