Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



söndag 22 augusti 2010

Flyget i Sverige 100 år!

Idag tog vi oss in till Gärdet i Stockholm för att se på flygplan. Vi var inte direkt ensamma.

Vi fick se en räddningshelikopter i aktion.


Huvudattraktionen var en Blériot XI samma plan som flög på Gärdet sommaren 1910

Här kommer den.....

Tjohooo!
Sommaren 2009 flög piloten Mikael Carlsson detta plan, som han renoverat själv, över engelska kanalen och gjorde om Blériots bedrift från 1909
När uppvisningen var över kunde vi beundra den vackra propellern i trä...

och konstatera att en flygning i detta plan nog inte är alldeles bekväm.

8 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Jag är flygrädd.Och upp i det planet hade jag aldrig åkt i..Tack du! Ja det finns många bra klokord

Helly på vift sa...

Oj, att de ens vågade ge sig ut i ett sådant plan, men men friskt vågat hälften vunnet ;)

Tack för tipsen!

Monica sa...

Så fint väder ni haft i Stockholm....vacker blå himmel och små bomullstussar till moln...
Här i Småland grått, grått.......men vi har sol i hjärtat! (snart drar vi)
Ha nu en bra vecka & var rädd om dig. Kram

Fenixmonas sa...

Inte klokt vilken utveckling det varit, under trots allt, inte så väldigt många år! kramiz

Freppsi sa...

Coola grejer de där gamla flygplanen..

Monica sa...

Ninja, du ska få veta var, hur och när!!!!!!!
Kramen

Vicke sa...

tyvärr så missade jag det, ha en fin dag nu

Karpstryparn sa...

Svar: Exakt. Hehe, kräftorna blev framplockade, men det åts inte så mycket, jag drack istället. Är inte så förtjust i kräftor.