Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 19 augusti 2010

Kan det verkligen vara möjligt?

För en stund sedan blev jag bjuden på kräftskiva.  Jag tycker väldigt mycket om kräftor. Bara i år har jag hunnit med två kräftskivor. Bägge gångerna har vi fått tag i riktigt goda kräftor....kinesiska jumbo.

En av mina arbetskamrater beskrev utförligt ett kräftkalas de hade haft med svenska kräftor fiskade i Arboga. Jag har aldrig ätit svenska kräftor någonsin.
- Är de verkligen så mycket bättre? undrade jag.
- Åååååh! stönar hon nästan lite uppgivet, de är såååå goda!
- Exakt hur mycket godare? vill jag veta.
-Om du har ätit svenska kräftor en gång så vill du inte ha något annat!
-Så du tycker att jag ska köpa svenska kräftor och prova?
- Nej gör inte det! Du kommer inte att uppskatta det som bjuds på kräftskivorna framöver om du gör det. Och svenska kräftor är så dyra. Gillar du kinesiska kräftor så ät dem!

En gång blev jag bjuden på färsk hummer. Den var fångad samma dag och vi fick själva koka den. Inget för mig kan jag lova, djurvän som jag är. Eftersom mina vänner inte har samma känsla för djur som jag, tvingade jag mig själv att koka dem. Allt för att de vackra humrarna skulle lida så lite som möjligt.
Den måltiden är en av de godaste jag någonsin upplevt! Färsk hummer är en riktig delikatess, inte konstigt att den är så uppskattad!
Om det är lika stor skillnad på svenska kräftor och kinesiska som det är på färsk och fryst hummer så ska jag nog inte prova svenska kräftor. Jag har nämligen inte köpt fryst hummer sedan den gången. Inte heller har jag ätit färsk hummer sedan dess....
Det kan alltså vara möjligt....
Kinesiska Jumbokräftor, gott för den som inte vet av något annat!

11 kommentarer:

Stina sa...

Oj, vad sugen jag blev, det har inte blivit några kräftor för mig än. Inget är som det brukar den här sommaren, jag är på något sätt en hel månad efter hela tiden och nu är det plötsligt höst....fattar ingenting...
Kinesiska Jumbo...det ska jag komma ihåg :)

Sv: Tack för erbjudandet, men vår lilla insjö har nu förpassats ut i Östersjön :)

Monica sa...

Jag har aldrig ätit färsk hummer! Svenska kraftor har jag ätit & de är såååå goda. På lördag blir det premiär för i år. Vännerna vi ska till fiskar & kokar själva....mums filli babba.Ha det...Kram
PS: vacker bild på kräftfatet-bordet-vattnet.

Yvonne :-) sa...

mitt eller ditt förråd?Kram!

Karpstryparn sa...

Blev sugen på kräftskiva nu.

Svar: Nej.

Monica sa...

Kära Ninja, jag såg det....och han är JÄTTE DUKTIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kramen.

vicke sa...

har du aldrig provat svenska så ska du göra det, sen vill du inte ha några andra

Fenixmonas sa...

Jag älskar skaldjur i alla former! Fast hummern är inte värd sitt pris...jag äter precis lika gärna havskräftor...Det gjorde vi under vår fiskevecka! kramiz

bokhyllan sa...

Ska äta kräftor imorgon. Mums! =)

Helly på vift sa...

När jag var liten så fiskade vi alltid kräftor (faktiskt i närheten av Arboga :), så det var inte förrän i vuxen åler jag provade på utländska kräftor. Kommer bara ihåg att det var mer kött i de svenska och att de var svarta. Min farfar sa att de inte blev röda för att han la dem i kokande vatten så de dog direkt och det trodde jag på ganska länge ;)

Min L fick en jättestor hummer i gåva i vintras. Eftersom den fortfarande levde och dessutom var alldeles för stor för bara oss två så hade vi inte hjärta att ha ihjäl den så vi åkte till havet och släppte ut han igen ;) Han sprang för glatta livet ut i vattnet så jag hoppas han överlevde :-)

Freppsi sa...

Åh vad avis jag blir, jag vill också öta kräftor!! Har inte haft tillfälle att göra det denna sommaren ännu, men hoppas få till det en helg snart!! Det är så fantastiskt gott, tycker jag!!

Vicke sa...

jag hoppas att du får en trevlig helg nu