Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 1 april 2011

Fyra timmar, lunch och specialguidning!

Vilken härlig dag! Och den är inte slut ännu!
Vi har haft riktigt aprilväder med blåst, rusk och regnblask men det kunde inte hindra oss idag. Jag och en väninna var ute i fyra timmar. Vi pausade på en lunchrestaurang i stil med något mittemellan tysk bierstube och svensk fjällstuga. Där är det alltid proppfullt med folk för maten är både god och vällagad......
Vi tog kalvfärsbiffar med stuvad potatis. Efter det var vi proppmätta så vi beslöt att vara ute ett par timmar till......
Dagen avslutades med några inköp. Ett besök på min väninnas gamla jobb ledde till en specialguidníng bland vinhyllorna.
Det resulterade i några flaskor vin. Det optimala måste ju vara att hitta det bästa vinet i varje prisklass?
Jag gillar kraftiga smakrika viner med lång eftersmak. Med hjälp av min väninna och hennes kollegor kom min vinkasse att innehålla dessa viner......pris mellan 56 och 89 kronor.
Dao Casal Mor från Portugal, Eaglehawk från Australien, Quartetto från Portugal, Bianchi från Italien, Chakana från Argentina och Passitivo från Italien.
Till kvällens köttbít rekommenderades Chakana...

En vingård på väg till Montalcino berömt för sina brunelloviner.

Längst ner på vinrankorna hänger klasarna som ska bli de berömda brunellovinerna.

Vi provar vin på en vingård i Val d´Orcia. Här köpte vi ett mycket bra rossovin. Huset var från 1500-talet och familjen hade bott här i generationer.

Vinklasar som växer i nobileområdet.

En vinguidning på systemet i all ära men visst är det mycket trevligare att kunna handla vin på detta sätt?

4 kommentarer:

Monica sa...

Ninja, vilka underbar bilder! Wow du ska veta att jag är djupt omponerad!!! Som du vet kan jag sitta läääänge och beundra dina bilder och bildspel!
Ja du, det här med min nya kamera....som skall vara lätt????? Lär vara en mycket bra kamera som tar mycket bra bilder och filmer????????????? Men sen är det ju det att det är en "dum" person som ska hålla i denna kamera också.....hi,hi,hi. Teknink & jag går bara INTE ihop!!!!!!! Kan inte fatta hur vi ska bli kompisar? tänk vad härligt om jag kunde kände att jag och kameran var tillsammans?
Önskar dig en skön fredag kväll. Kram.

Yvonne :-) sa...

Härlig dag du hade!!!!Du har så unga fötter ,och så når du ner till dom.Skämt åsido unna dej det det är väl använda pengar.240:- var 8 vecka det blir inte mycket om man slår ut det per dag.Fotvårdaren tyckte att jag hade välsköta fötter.Vi är 21hp nu...Kram!

ansepanse sa...

vad härligt!! och så fina bilder du visar upp
Sv: visst är det kul att samla på något och vem vet... :)
kramar

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Härligt med en bit god mat och sen några härliga timmar på utsidan. Ja du har helt rätt, man ska traska in direkt på ortens vingård för att hitta den rätta flaskan. Ha en riktigt bra helg :)