Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 16 april 2011

Om äpplen....




Frukt! Frukt! Det var mannen bredvids högsta önskan under gårdagen. Det är hans tur att inta sängläge.....snörvel, harkel, hosta och 39 graders feber.
Det fanns inget som överhuvudtaget liknade frukt hemma så jag fick ta mig en sväng till fruktdisken och köpa hem......
Nu har vi kilovis med äpplen, bananer och päron prydligt upplagda i en skål. Men just nu orkar mannen bredvid inte ens gnaga på ett äpple.
Royal Gala, har varit mitt favoritäpple i vinter. När jag tvättade av dem kom jag att tänka på mitt första möte med Argentinska äpplen. Det var långt innan de importerades till Sverige. Min morfars bror arbetade som timmerman på ett stort lastfartyg som hette m/s Silvergate. Med detta lastfartyg seglade han jorden runt. Det var nog inte många hamnar som han inte gästat. Med alla dessa hamnar och människomöten följde förstås ett antal historier som inte lämpade sig för ett par flicköron. Eftersom min morfars bror aldrig fick några egna barn så brukade han tänka på mig och min syster på sina resor. Han snickrade möbler till oss, pallar, bord och stolar. En gång när han låg i hamn i Stockholm så hade han med sig en hel låda full med äpplen. De var från Argentina. De var stora, friska och söta. Jag tror aldrig att jag ätit så goda äpplen varken förr eller senare.




5 kommentarer:

Monica sa...

Vilken söt historia! Förstår din "fökärlek" till äpplen.
Hoppas du hann med att köpa lite blommor.
Nu har jag dekorerat både ute & innne.
Må väl och var rädd om dig!

4U2 sa...

Men, de älskar jag! Upptäckte (= lärde mig namnet så maken köper rätt) de i år och har idag köpt en hel stor påse hem! Saftiga, hårda, sötsura ... mums!

Stina sa...

När jag är sådär sjuk - raspig i halsen, hostar och har feber - då lockar frukt i flytande form mest. Förra gången jag var förkyld levde jag på blåbärssoppa och citron/honungsvatten. En smoothie sprängfylld med nyttiga bär och frukter kan också funka....
Ha en fortsatt skön helg och hoppas att mannen inte smittar dig med sina baciller.
Kram

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna söndag och måtte vi få njuta av lite sol! Hoppas han kryar på sig och får smaka av frukten...Jättegott med äpplen! Kramiz

Lysande ögonblick! sa...

Åh, de låter riktigt goda. Hoppas han mår bättre idag. :)