Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 21 april 2011

Om kycklingar.....





Kyckling som arbetar som fotomodell.....

En vår skickade jag efter kycklingar från skåne. Mannen bredvid skulle fota dem. Jag ringde en kycklinguppfödare i skåne och han skickade en låda kycklingar till oss per tåg. Det pipande paketet väckte uppståndelse bland postens personal på centralstationen. Jag var tvungen att öppna paketet så att de kunde få titta. I lådan låg tio kycklingar och två ankungar och tryckte...
Det är nog inget vidare att vara nykläckt och stoppas ner i en mörk låda för flera timmars transport till Stockholm. De undrade nog vilken värld de kommit till....
Väl hemma hos oss acklimatiserade de sig väl. De blev till exempel experter på att jaga myror på hallgolvet.
Grannarnas barn kom ständigt och ringde på för att få gosa med dem. Vår tama duva tog sig gärna ett bad med ankungarna. Ja, vi  hade en riktig idyll hemma hos oss i tio dagar. Sedan växte hönsfjädrarna ut på kycklingarna och deras tid som fotomodeller var slut.
De fick fortsätta sitt liv på landet hos min syster som byggde ett hönshus åt dem. Hos henne grundlades ett intresse för höns som fortfarande håller i sig.
.
Ankungarna på vår gräsmatta......

4 kommentarer:

Monica sa...

Vilka bilder! Förstår att ni "vårdade" de små liven & såg till att de fick de bra efter att deras karriär var över. Så fint skrivet Ninja!
Du skulle se mina fem kycklingar som kacklar runt i vår trädgård....*fniss*...Hönsmamman efter som en hök(Jag)....
Önskar dig nu en skön och glad Påsk.

Fenixmonas sa...

Det måste ha varit kanontrevliga dagar i alla fall! Så fina bilder! Kramiz

MICKAN sa...

Vad härligt. Jag tror nog att ankungar är något av det sötaste som finns på vår jord. En bra start denna påsk önskar jag dig! Jo, det är lite som där Pettson och Findus bor hemma hos mig :)

kaffehörnan sa...

Så fina bilder
Glad påsk önskar jag dig