Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 22 oktober 2010

Törnrosaslott?

Idag har vi byggt fågelholkar. Världen var plötsligt vit i morse så det blev inomhusaktiviteter. Några Törnrosaslott har jag inte byggt men veranda ska det bli på ett par stycken i alla fall. Det är ganska trevligt att bygga fågelholkar.....

På väg ner genom alperna besökte jag Neuschwanstein. Det sägs att slottet är förlaga till Walt Disneys Törnrosaslott. Kung Ludvig II av Bayern som byggde Neuschwanstein hämtade sin inspiration ur Wagners operor. Det är verkligen ett fantastiskt slott att besöka inte minst för det unika läget. Häng med!

Neuschwanstein högt uppe på en kulle 1 km från parkeringen så dagens motion var räddad.

Den sagolika entrén

Inre borggården

Den magnifika utsikten från slottet.

Neuschwanstein sett från Marienbrucke. Det finns bara en väg upp, djupa raviner omger slottet på alla sidor.

Det är så här vi är vana att se Neuschwanstein. På en kulle bland alptopparna. En besökare inser snabbt att en sådan här bild är omöjlig att ta såvida du inte anländer i helikopter eller vill ägna dig åt bergsbestigning. Jag hade laddat för att ta interiörbilder men där drog jag en  nitlott. All fotografering var strängeligen förbjuden. Men lugn jag köpte en broschyr....så jag hoppas kunna berätta lite mer för er om slottets historia och dess inredning.

6 kommentarer:

Stina sa...

Hissnande vackert....blir riktigt sugen på att åka dit. Ha dé gott i helgen!

Fenixmonas sa...

Så vackert, vilken utsikt! Ett riktigt sagoslott så det kan nog stämma att det varit en förebild för sagorna. kramiz

Monica sa...

Wow, vilket otroligt vackert slott!!!!! Självklart är det ett Sagoslott....Underbart vackra bilder! djupt "impad" blir jag allt.
Önskar dig nu en skön helg. Höstkram.

Fenixmonas sa...

Råkade oxå ut för fotoförbud men hann att ta några bilder innan jag fattade det...åkte inte fast som tur var. Kramiz

Vicke sa...

vilka härliga bilder, jag hoppas att du får en trevlig helg

Fröken Tindra sa...

Åh, vad härligt att få återuppleva Neuschwanstein! Vi var där för 10 år sen och det var helt underbart vackert! Bodde i byn så att vi såg det från vårt fönster. Tog linbanan upp och vandrade ner till det via Marienbrücke. Vilka vyer! Helt fantastiskt! Och vad leriga vi var... Så någon tur inomhus blev det tyvärr inte.
Tack för turen! =0)
Ha en fortsatt skön helg!
Kram!