Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 27 oktober 2010

Onsdag.......lika dött som i Chianciano Terme?

Var ska ni bo? undrade min kollega som är Toscanaexpert, när jag berättade att vi skulle till Toscana.
 -I Chianciano Terme svarade jag.
-Det finns vackrare byar.......

Jodå, det finns vackrare byar. Jag undrar vad jag kommer att minnas Chianciano Terme för. Det var oerhört backigt. Vägarna var trånga och dåligt underhållna och det var potthål och gupp överallt. Det finns en gammal etruskisk del som vi besökte, men inte heller den var särskilt speciell om man jämförde med andra byar i området. Det finns mycket hotell här vilket var utmärkande för staden. En liten stad där nästan hälften av husen utgörs av hotell. Att det har blivit så beror på att Chinciano Terme ligger nära dalen Val d`Orcia som finns med på Unescos världsarvlista.
 Nästan alla fantastiska målningar och foton från Toscana kommer från den här dalen. Så då förstår ni varför vi hamnade här.
I oktober är det jordfärgerna som dominerar och vill ni se hur dalen ser ut kan ni titta på bildspelet längst ner på bloggen.

3 kommentarer:

Stina sa...

Underbara bilder - förtrollande vackra vyer, kan tänka mig att det blev en hel del akvareller målade också....

Sv: Jo, du skrämde mig....men det var kanske meningen..

Fenixmonas sa...

Ska kika på bildspelet. Kramiz

Susie på Stjärnarve... sa...

...att jag har tittat på bilderna från Toscana och det som slår mig är att det jag gillar bäst, det är ljuset!
Det var också ljuset som var en bidragande anledning till att jag och min gubbe flyttade hit till Gotland för sju år sen.