Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



tisdag 26 oktober 2010

Hur man uppnår ära och berömmelse?

Tisdagar......för mig en lång dag. Lite extra lång idag eftersom jag hade extrasnack med en kollega efter jobbet. Förra tisdagen hade jag eftersnack med en annan kollega.....
Vi omorganiserar på jobbet.....och i slutändan kommer det att bli bra. Men innan alla bitar faller på plats....så brukar det bli extrasnack....

Nu blir det extra på bloggen i form av Pisa. Och åker man till Pisa så lutar det eller hur? Får jag presentera det lutande tornet!

Men lutar det verkligen?

Jodå, det lutar.....ingen falsk varudeklaration här inte!

Det ser ut som en gräddtårta i flera våningar....

Och betalar man en slant får man gå upp i det och beundra utsikten.

Hur mycket lutar det? Ganska mycket som ni ser......

Vad jag inte visste var att en hel kyrka hänger ihop med lutande tornet. Jag trodde att tornet var ett monument till ära för någon berömd person.

Kyrkan har fler konkurrerande gräddbakelser långt mer utsmyckade än lutande tornet.

Lutande tornet i Pisa, klockstapeln till en överdådigt utsmyckad basilika.
Vem kunde ana att den i sammanhanget "enkla" klockstapeln skulle få hela äran och berömmelsen?
Att luta är tydligen det vinnande konceptet...
Så nu vet ni hur ni ska bli berömda!

9 kommentarer:

Monica sa...

Du är ju en "hejare" på att fotografera!!!
Underbara bilder+information. tack, tack.
Jag är rak som en fura...*fniss* kramen,

Fenixmonas sa...

Så härligt att ha upplevt detta live, ska genast börja att luta...hihihi...Fast det ordnar väl åldern till med tiden kanske.
Då är vi två som haft tur o inte åkt fast...Kramiz

Anonym sa...

oj, vad vackert!

sv. jo det är sant att när man får ligga och fundera och tänka så där, att man kommer fram till olika lösningar och svar. Och vad vackert det lät när du skrev att man "oftast på platser där de flesta inte letar"

Jag ska komma ihåg det till nästa natt då funderingarna hoppas på mig :)

Åsa! sa...

En otrolig byggnad, måste vara en upplevelse att se det "live"!

Frogprincess sa...

Visste inte heller att det hängde ihop med en annan byggnad...
Då har jag lärt mig något nytt i dag också :-)

Anonym sa...

sv. Nej jag vet inte vad det beror på riktigt, har fat så med sömnen ända sen jag var liten.

Ibland sover jag 2-3 timmar varje natt i 2-3 veckor och sen en natt så sover jag typ ut alla timmar jag missat på 15-20 timmar i sträck, och sen börjar allt om igen. Ja...
Så jag vet inte varför jag är sån.

Å vad kul! Ja det kommer jag följa! :D

Monica sa...

Ninja, för "Guds skull" tänd inte på Huset....ta en dans i stället..... Eller titta på alla vackra bilder från er resa som du troligen har i dina "gömmor".....Må väl.

Susie på Stjärnarve... sa...

...att det hade jag inte en aaaning om! Att det hängde ihop med en annan byggnad alltså. Kul uppgifter och fina bilder.

Vicke sa...

ja, det lutar och det är en härlig byggnad, ha en fin kväll nu