Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 21 oktober 2010

Sova bort tre och ett halvt kilo???

Jag som fick en chock på vågen igår vaknade idag tre och ett halvt kilo lättare! Vad har jag gjort i natt? Dessutom var jag så stel i nacken att mina arbetskamrater reagerade på min hållning när jag klev in genom dörren. När jag berättat min historia föreslog de att jag skulle ha stegräknaren på mig under natten också. För om det verkligen är så att jag går i sömnen nattetid så måste jag ju ha avverkat flera mil!

Efter jobbet tog jag en sväng förbi affären och upptäckte att det är granatäppeltider. Det är jobbigt, att äta dem alltså. Men passa på att bygga upp imunförsvaret med granatäpplen för de är nyttiga. Nyare forskning visar att de kan förebygga både cancer och hjärt-, kärlsjukdomar. De är nämligen proppfulla med antioxidanter. I Toscana såg jag för första gången i mitt liv ett granatäppelträd och även ett brustet granatäpple, ett tecken på att de är mogna. I våra fruktdiskar är det förstås svårare att hitta ett moget granatäpple. Men invandrare från sydligare breddgrader brukar vara experter på det, dessutom hjälper de oftast gärna till om man frågar efter lite experthjälp.



Ett brustet granatäpple

5 kommentarer:

Monica sa...

Wow Ninja vilka vackra bilder!!! Bra att du fyller på imunförsvaret....nu kommer flunsan också. Vad gör man för att gå ner tre kilo under en natt....konstigt...
Höstkram.

Yvonne :-) sa...

Jag tycker inte om granatäpple...Haha Linedance med flickorna.Jag har bara lärt dom freestyle.Kram!

Musikanta sa...

Önskar att jag också kunde gå ner treochetthalvt kilo på en natt! Men jag drömmer förstås aldrig om att jag joggar eller så... Granatäpple har jag aldrig smakat. Det kanske vore dags! Trevlig blogg du har!

Stina sa...

Tja...man kan ju undra vad du har sysslat med egentligen ;) I vilket skick var mannen bredvid imorse? De där vågarna är inte att lita på; ibland väger jag mindre när jag klätt mig i både jeans och tjock tröja.... Numera struntar jag i vikten och mäter omkretsen istället :) Granatäpple är gott, men lite trixigt att äta. Brukade få det i sallader på Kreta...mums...

Lysande ögonblick! sa...

Granatäpplen är min godaste frukt. Mr P är expert på att hitta mogna och goda granatäpplen, så nu frossar vi dem för fullt.

Vad skumt att du har gått ner så mycket på en natt. Vad har du för trix? Dela gärna med dig. :-)

Trevlig helg!