Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



fredag 29 oktober 2010

Löven faller.......en del av ett kretslopp

Det har varit en fantastisk höst i år.......den tidiga frosten har framkallat en färgexplosion. En vacker sorti innan naturen går till vila......
När löven faller skapas det arbete, tänk er en hel park full med lövträd.......
där vi krattar löv. Det var solsken och vindstilla.....frisk luft och motion i en skön blandning. Härligt!

Förra året gjorde vi likadant.....löven föll, vi samlade ihop dem, brände upp en del och komposterade resten, ett kretslopp som vi får vara en del av vår tid på jorden.

De flesta saker vi människor åstadkommer består en tid innan de åldras, bryts ned och försvinner. Men vissa saker består längre än andra. Byarna i Val d`Orcia byggdes ursprungligen av etruskerna som bodde i området flera hundra år före Kristus. Det var förvånansvärt hur välbevarade de var....
Visst var många hus ombyggda med romerska valv och så, men vissa delar av husen och gatorna var bevarade ända från den tiden. Flera generationers fötter har trampat dessa gränder......även det ett kretslopp.



4 kommentarer:

Jeppsson sa...

Fantastiskt egentligen att hus kan stå i tusentals år...
Själva komposterar vi också. Vi odlar ju massvis av grönsaker, då är komposten bra att ha. :-)

Vicke sa...

tittar in och önskar dig en trevlig helg

Fenixmonas sa...

Javisst är det så...jag kan föreställa mig känslan av att gå där, att få känna historiens vingslag! Kramiz

NatureFootstep sa...

De är ju vackra. Jag undrar om byggherren tänkte i de termerna? Form material och ljus samarbetar på ett fint sätt här. Men förmodligen tänkte de inte på det. :)