Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 21 februari 2011

Linser och bönor


Jo, det finns lite av varje i mitt skafferi. Sånt där som ska blötläggas och långkokas. Nödproviant om man så vill kalla det. För här ska vi minsann inte svälta ihjäl i första taget. Bägge mina föräldrar upplevde kriget. Ransoneringar, fattigdom och brist på det mesta. Därför är jag uppväxt med ett mindre lager hemma, bestående av lite av varje som kan vara bra att ha den dag då inget fungerar. Detta har på något sätt gått i arv. För jag har också ett lager "nödproviant " hemma om utifall krisen är här. Bönor och linser, pasta, konserver och lite smått och gott. Men även dessa produkter har ett bäst före datum. Och när hinner den moderna nutidsmänniskan lägga bönor i blöt och göra långkok? Svaret är aldrig. Om man inte blir sjuk. Så idag har det varit skåprensning. Bönor är lagda i blöt och en stor gryta linser har kokats. Linsgrytan smaksatte jag med egenhändigt plockade kryddor från Toscana. Tänk att det växte rosmarin vid hotellets pool. Lagerblad hittade jag vid en ödegård i Val d´Orcia. Det kändes fint med lite Toscanska dofter i köket idag.

Egenhändigt plockade lagerblad

Vackra Toscana!

4 kommentarer:

Monica sa...

Synd att du bor såååå långt bort. Jag älskar linsgrytor av olika slag. Tänk att kunna krydda med egenhändigt plockade kryddor från Toscana.....ljuvligt.....känner doften!
Krya på Dig! Kram från mig.

Fenixmonas sa...

Härligt med egna kryddor! Jag skulle plockat lagerblad i turkiet nu sist men det blev köpt i stället. Kramiz

Vicke sa...

då var det ju nästan tur att du blev sjuk så att du fick det gjort

Åsa! sa...

Jag brukar koka en hel gryta med kikärtor och lägga i frysen, sen är det bara att ta upp efter hand! Fast... det är bara jag som äter...

Om vi har snö... mmm, nu kom det lite till i natt :( I dagens tidning stod det att isen lagt sig mellan Gotland och fastladet så till helgen kanske de skulle börja köra färjorna med reducerad fart, fem timmars överfart... Så, nog kan du komma över med kameran om du vill dokumentera ett vitt Gotland :)