Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 24 januari 2011

Idag hände något märkligt....

Jag har i alla fall aldrig upplevt något liknande. I skymningen befann jag mig på hästryggen. Det var tyst och stilla. Jag njöt av att känna hästens rörelser under mig och att se de nakna trädkronornas silhuetter avteckna sig mot den rosafärgade himlen. Plötsligt stannar hästen till, hon har fått syn på något en bit in på åkern. Tio meter ifrån oss sitter en räv och kalasar. Det krasar när räven krossar ben mot sina tänder. Förmodligen har en sork fått sätta livet till. Räven gör sig ingen brådska utan vi får titta på medan den avnjuter sin måltid. På första parkett kan jag tillägga, det är sällan man kommer så nära en vild räv. Tråkigt nog hade jag ingen kamera med mig denna gång. När räven ätit färdigt lommar den iväg in i skogen. Jag och Ronja fortsätter vår tur på skogsvägen.
På hemvägen möter vi räven igen. Den har satt sig mitt på vägen. Ronja tycker att den är lite otäck, men jag övertygar henne om att en räv fungerar precis som en hund och dem är hon ju inte rädd för. Ronja går motvilligt med på att en räv är som en hund och stannar. När vi är bara ett par meter från räven börjar den att prata med oss.
- Oooooyyyyyl voff ouff oummmpfffff ooooooyyylllll ouff hmmmpff!
Jag svarar så gott jag kan. Ronja säger ingenting. Räven fortsätter att prata, jag försöker att svara.....
......och så där håller vi på i flera minuter.
Jag har aldrig varit med om att en räv har försökt prata med mig. Undrar vad den ville?
Till slut reste sig räven och gick sin väg.........jag undrar om den var nöjd med mina svar? Kanske hade jag varit oartig mot slutet av konversationen och bett den dra åt skogen?

8 kommentarer:

ansepanse sa...

nejmen vad underligt, då tänker jag alltid att det skulle kunna vara reinkarnation, måste i vilket fall känts mäktigt

Monica sa...

Helt otroligt, vilken upplevelse!!!!
Mail är på g.
Var rädd om dig!

Freppsi sa...

Helt ljuvligt underbart!! Naturen och djuren är fantastiska.. det betydde nog något alldeles särskilt fint..

rotan sa...

Underbart !

Fenixmonas sa...

Vilket härligt möte! Så synd att du inte hade med dig kameran! Kramiz

Lysande ögonblick! sa...

Men wow. Låter som en alldeles underbar morgonkonversation. :-)

Och du skriver så så bra!

Stina sa...

Kvinnan som kunde tala med rävar....kanske nästa bestseller som gör Hollywoodsuccé :)
Låter verkligen som ett spännande och starkt möte.... Och eftersom jag tror på det övernaturliga så är jag säker på att det är någon som vill få dig att stanna upp och göra dig uppmärksam på något. Men jag är ju lite knasig....det kanske bara var en helt vanlig räv som undrade vad tusan ni gjorde i hans skog :)

MICKAN sa...

Vad roligt med sådana upplevelser. Rävar är väldigt vackra men inte en av mina favoriter då jag vet vad de har gjort. Har ett par rävar häromkring mig.