Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



lördag 3 juli 2010

Min egen dag! En önskedag!

Är inte alla dagar i livet ens egna? Jo, naturligtvis är det så. Men det är inte alla dagar man får planera alldeles själv utan att behöva ta hänsyn till någon eller något.
Bara att få sova hur länge man vill, bestämma när och vad man ska äta, vad man vill göra och vad man vill låta bli!
Jag är för det mesta nöjdast om jag kan förena nytta med nöje. Så jag laddade alla hushållsmaskiner huset äger och gjorde mig själv i ordning under tiden. Eftersom det närmade sig lunch när jag var klar så bestämde jag att den skulle avnjutas i trädgården först.

Jag hade på känn att det skulle vara rea i min favoritbutik och tänkte att om jag tog bilen till köpcentret där butiken ligger så skulle jag inte behöva åka tunnelbana så länge för att komma in till stan. Jag är nämligen inte så förtjust i att åka tunnelbana. Det är dålig luft i tunnelbanan och jag blir så dåsig av det. På önskelistan stod en sommarjacka och det hittade jag i violett. Sedan blev det ett par byxor och ett par toppar på köpet.....

Jag hoppade av i Gamla stan. När turisterna trängs på Västerlånggatan väljer jag gärna lugnet på parallellgatan Prästgatan. Där finns det många vackra motiv att fota.....

Västerlånggtan är inte som förr. Förr fanns det hattaffärer med lustiga hattar, kappaffärer, konst och gallerier. Nu är det mest krimskrams.......men några gamla godingar har överlevt i alla fall som Gustav Mellbings damunderklädesaffär.

Jag vandrade fram till Jerntorget och hade inte tänkt att äta något men när det lockades med hemgjord italiensk glass så kunde jag inte motstå frestelsen. Jag måste bara prova och se om den var lika god som i Rom. Men det var den inte.....
Pistageglassen i Rom var himmelsk, på Jerntorget nådde den inte ovanför jordytan.


Att springa in och ut ur gallerierna på Österlånggatan var en annan av dagens höjdpunkter. Svärfar ringde på morgonen och tipsade om en utställning av fågelmålaren Lars Jonsson och fågelfotografen Brutus Östling på kulturhuset så jag begav mig av i riktning mot kulturhuset.

På en av blomkrukorna på Drottninggatan hade någon klistrat dit den här upplysningen.
Det ligger väl något i det....samtidigt som det är skönt att vi inte idkar byteshandel längre.

När jag kom fram till Kulturhuset hade utställningen stängt för dagen. Men jag kikade in genom rutorna så gott jag kunde och konstaterade att den verkligen är sevärd. Dessutom är det gratis entré vilket det inte var när jag såg Lars Jonssons målningar på Valdemarsudde. Så det är ett tips....gå och se utställningen och njut av fantastiska akvareller. Utställningen håller på till den 22 augusti. Själv släntrade jag ner till Designtorget som ligger under kulturhuset. Där hittade jag de här smarta besticken.....de ska få hänga med i semesterpackningen i år!
Så var min önskedag till ända.......

6 kommentarer:

Fenixmonas sa...

En underbar och givande dag förstår jag! Synd att utställningen var stängd...Vi hann med allt som planerats...Kramiz

Stina sa...

Vilka vackra bilder, och en sådan fantastisk dag du verkar ha haft. Snygga kläder också, härliga färger och häftig look. Önskar att jag kunde hitta nåt sånt...

Sv: Läste i en fågelbok att det är vanligt att björktrasten skjuter skarpt mot fienden :)

bokhyllan sa...

Vilken härlig "önskedag".
I Gamla stan är det trevligt att vandra omkring. Gjorde som du, vi sökte oss till de lite lite mindre stråken. Fotade och åt glass.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

vilka fina bilder!
Verkar ha varit en toppendag!

sannof sa...

Vilka fina hästar och va mysigt att gå runt och glutta lite..=)

Åsa! sa...

Så härligt med en alldeles egen dag!
Gamla stan är vacker, men jag håller med dig om att det är för mycket krimskram!