Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 18 april 2012

Tänk miljövänligt, återvinn och köp gammalt!

Ja, varför ska man köpa nytt när man kan köpa gammalt och billigt?
Jag behövde ett nytt skåp till det kombinerade ateljé/gästrummet. Mitt gamla rum står fortfarande på altanen i delar.
Eftersom jag vill kunna använda altanen snart, så måste mitt rum in i något snarast. Så jag har letat efter "mitt skåp" på nätet ett tag och igår hittade jag det.
Vi hämtade hem det igår kväll. Skåpet behöver lite färg men i övrigt passade det perfekt. Jag fick ett skrivbord på köpet, väldigt praktiskt eftersom jag behöver ett skrivbord.......
Kanske var det inte riktigt den modell jag hade tänkt mig, men med lite färg kommer det att bli snyggt.
Så nu har jag ett projekt framöver.....
Att köpa begagnat och återanvända sparar miljön. Nu menar jag inte att man ska köpa allting begagnat, men går det att slipa och måla om så har jag ingenting emot det.
De här båtarna går nog inte att återanvända även om de slipas och målas om....men de är rätt vackra där de ligger. Den dag de inte är det kan de användas till en värmande brasa.....

20 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig fullständigt. Kan ta vara på gammalt så är det trevligt och dessa båtar är så vackra där de ligger sedan kan de bli värme eller kanske fin konst. Kram på dig

LyckligaPraliner sa...

Jag har inget emot att köpa begagnat eller återanvända bara man tycker om det. Vissa saker vill jag dock ha nytt. Vi behöver verkligen en ny säng och den blir ny. Men sängar är ju viktiga grejer. Fast här hos oss köps det knappt in vare sig nytt eller gammalt. Bara ibland. Men jag har spanat på lite gamla möbler i Teak.

Kram Ann-Louise

badtant.bloggo.nu sa...

Tycker oxå att man inte bara ska kasta sånt man inte vill ha, alltid finns det nån som behöver det och blir glad. Fint foto. Kramen

Gilla sa...

Ja, oj vad mycket gammalt jag har. Men det köptes innan det var på modet att återvinna. Jag köpte gamla saker och (ve och fasa) lutade av dem. Annat målade jag om.

Sv: Ja, du är välkommen tillbaka. Men i så fall glöm inte att länka ordentligt till Veiken och företaget.

Kram/Gilla

Yohanna i Las Palmas sa...

Ja det är nâgot som jag saknar här nere, det utbredda secondhanden. Visst kan man köpa begagnat här men det är inte alls lika bra eller vanligt.

sv: Med mina recept sâ fâr man byta ut och stuva om precis som man vill ;)

Hälsningar
Yohanna

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Hejsan, o tack för besöket inne hos mig!
Jag säger som Yohanna, fast här uppe istället för här nere. Lite loppisar i Finnmark tyvärr.
Hade jag fått bestämma så hade mitt hem varit et sammesurium av gamla saker, små o stora c",)
Den helaste av båtar kunde jag tänkt o gräva ner halvvägs, i trädgården. Inreda med kuddar filtar, spika till ett bord o ha som mysplats!

ha en fin dag, Klem Anna

Yvonne sa...

Håller med om att mycket kan man ta vara på! Att använda båtarna till värme är också återanvändning..Här är solen uppe men den har svårt att lysa igenom. Ha en bra dag! Kram!

Annika sa...

Jag håller med dig. Man ska återvinna i den mån det går!

lavendia sa...

Vad roligt det låter. Fast båtarnas framtid har nog varit. Hade inte räckt med litet färg där. Men de har ju en bra uppgift här - som motiv på fotot.

messan sa...

Älskar loppisar och auktioner så...jag håller med:)

ansepanse sa...

visst är det så, var rädd om miljön och återanvänd i möjligaste mån, vackra gamla båtar :)
kramar

Gardenhouse sa...

Ja klimat smart är melodin!
Och vad det gäller möbler så är de med några år på nacken så mycket rustikare :)
Lycka till,
Kram Sussi

Monica sa...

Tänk om man hade ditt bildarkiv. Så vacker bild!
Vink vink...ja,ja en kram får du också...hi,hi(bushumör idag)

Nett sa...

Så rätt, ett begagnat kan vara så mycket mer än ett nytt :)

Frugans viktiga resa sa...

Tycker du?..
Jag känner att jag har noll koll. Vet inte ens hur många smörgåstårtor jag behöver göra till 40 personer. Blir tokig snart :(

Vicke sa...

ja, det borde alla tänka på, ha en fin kväll nu

mariaikos sa...

Visst blir det fint när man målar om gamla möbler .
Du visar väl bild när du är färdig ?
Ha det bra ♥
Kram ♥

Smörblomma sa...

Återanvändning är så helt rätt. Man sparar både pengar och avfallsberg, själv köper jag alltid begagnat där jag kan.

Livskrafter sa...

ja visst är det så...och jag som älskar det slitna och gamla som fått en vacker patina älskar båtar som dessa. Det är något visst med saker som bär en historia
Ha en fin dag
kram
Emma

soffie sa...

tycker det är super att vi återanvänder så mycket i samhället men det kunde bli mer,fin bild å det där passar som du skrev till en värmande brasa, kramen