Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 4 april 2012

Dörrar, möjligheter som öppnas eller stängs?

 I bildarkivet hittade jag dessa dörrar från korsvirkesstaden Munden i Tyskland. Visst är de vackra?
Dörrar kan verkligen väcka min nyfikenhet. Vad finns det bakom? Vilka bor här? Kommer nya möjligheter att öppnas? Eller lämnar jag något bakom mig när jag stänger dörren?
 En sak är säker, något fick människorna i Munden att utsmycka sina dörrar på det här viset. Det kanske var ett sätt att hitta, istället för gatnummer?
De serverar god öl bakom den grönröda dörren? Eller bakom den grå dörren med de rödvita dörrspeglarna kan man få härbärge över natten?
 De kanske bara ville ha en personlig touche på sin dörr? 
Dörren kanske var en statussymbol? Entréer har alltid varit viktiga i människans historia, ett sätt att tala om vem man är och vad besökaren kan förvänta när han stiger in genom dörren.
Men även en rikt utsmyckad dörr kan vara skön att stänga bakom sig om innehållet inte var det man förväntade sig....

22 kommentarer:

Livet och vardagen sa...

Vilka fantastiska dörrar. Vi är alltför blygsamma här i Sverige;-). Angående mitt jobb: rekryteringen är inte ens påbörjad så jag försöker sammanfatta så gott det går för att det ska bli så lite kaos som möjligt när jag slutar....

Richard - Vardagsbetraktelser.se sa...

Hittade hit från en annan blogg av en slump. Gillade sidan. Tycker precis som du att dörrar är lite spännande, man vet inte vad som finns bakom dem. De kan oxå vara lite otäckt att öppna en dörr när man inte vet vad som finns bakom.

jag skrev oxå ett inlägg för ett tag sedan om öppna och stängda dörrar. Vill du kan du läsa om det här. http://vardagsbetraktelservardagen.wordpress.com/2012/03/01/sesam-oppna-dig/

Kram Richard

Anonym sa...

vilka vackra dörrar. Jag kan tycka att dörrar är vackra, ju äldre desto vackrare. Nycklar lika så.. sååå vackra. Dörrar öppnas med möjligheter och dörrar stängs ... livets gåva att fånga möjligheterna i flykten. :) kram kram

Gilla sa...

Tänk att du visar just dörrar när jag hittar tillbaka hit. Dörrar är jag nämligen mycket nyfiken på och fotar så fort vi går förbi nån intressant både hemma och på semestrarna.

Dina dörrar här är ju rena konstverken, men jag fotar gärna gamla och gistna också.

Sv. Å, jag tackar jag för komplimangen. Men då skulle du se mig IRL.

Kram/Gilla

Annika sa...

Gud va fina dom är!

Fenixmonas sa...

Jag tror mer på att dörrarna var någon slags statussymbol...de är jättefina! Kramiz

Yvonne sa...

Godmorgon!Vilka vackra dörrar en sån fin dörr ska jag ha sen! Vänner från Lund kom och hjälpte till igår.Idag kommer de från Höör.Kram!

Nett sa...

Vilka underbara dörrar, jag älskar gamla och ovanliga dörrar. Glad påsk på dig!

Camilla sa...

Otroligt vackra dörrar.
Kram!

Livskrafter sa...

Wow...less is more gällde inte riktigt här. Men vackra är dom
Ha det gott
kram
Emma

Mamma till tre Prinsessor sa...

Oj vilka dörrar :) Vart finner du allt?

Öronproppar hade vatt något men då hör jag inte Mini så jag står ut helt enkelt :)

LyckligaPraliner sa...

Dörrar kan verkligen vara symbol för så mycket egentligen. Värst är det nog att få dörren stängd mitt framför näsan...igenslängd när man trodde man skulle få komma in..Det kan också betyda flera olika saker. Dörrar är både goda och onda. De dörrar du visar är fina och livar verkligen upp gatan säkert.

Glad påsk! :)

Kram Ann-Louise

lavendia sa...

Hej igen efter en liten paus. Dörrarna är verkligen pampiga. I Tallin har jag också sett mycket vackra dörrar på, ibland jätterisiga hus. Sin dörr månar man tydligen om. Men dessa dörrar som du fotograferat är faktiskt ett strå vassare.
Har även tittat på alla de andra vackra fotona du lagt ut i inlägg.

ansepanse sa...

underbart vackra dörrar, visst känns det extra välkomnande med vackra entréer
kramar

mariaikos sa...

Tittar in och önskar dig en GLAD PÅSK ♥
Kram ♥

Fru Pusselbit sa...

Vilka vackra dörrar! =)

Glad Påsk!!

4U2 sa...

Mina dörrar skulle skämmas bredvid dessa! :)

Vicke sa...

Jag tittar bara in för att önska dig en glad påsk. Ps, fina dörrar

Åsa! sa...

Mycket vackra dörrar som får våra svenska dörrar att blekna betydligt.

Dörrar är till för att öppnas, och stängas, allt efter behag. De flesta dörrar kan man ju springa lite ut och in genom som man tycker.
Däremot tycker nog jag att man ska akta sig för att låsa dörrar och sedan kasta bort nyckeln ;)

Yohanna i Las Palmas sa...

Ja jag kan bara halla med de foregaende, det ar ljuvliga dorrar. Varfor ska egentligen en dorr vara stel och trakig?
Nej fram for lite mer dekoration ;)

Halsningar
Yohanna

soffie sa...

otroligt vackra dörrar å jag som är så nyfiken av mej undrar ju såklart vad som döljer sej där bakom:) kram Å GLAD PÅSK

Smörblomma sa...

Glad Påask :)

Dörrar är facinerande, jag tror att de på många sätt är en statussymbol än i denna dag. Åtminstone funderar vi en hel del på vilken sorts dörr vi ska skaffa till sommarstället :P

Jag tror att dörrar står för möjligheter i livet.