Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 11 april 2012

Fördelen med att laga maten tillsammans.....

Fördelarna med att laga maten tillsammans när man har gäster, har ni upptäckt dem?
Ja, för det finns många fördelar. Festen blir inte så pretentiös. Man hinner ha vänner på besök oftare. Man orkar ha fler tillställningar när man inte behöver förbereda så mycket.
Det är trevligt att laga mat tillsammans. Gästerna och värdinnan kan få en aperitif i köket, där alla utför någon tilldelad syssla.
Man får mer trevlig "prattid" tillsammans.....

Ja, allt det där kunde ni säkert räkna ut. Men......det finns en annan fördel, som jag på inga villkor kunde lista ut.
Häromdagen ringde en av mina väninnor som jag bjudit på "lagamatparty" och frågade om hon kunde komma över en sväng. Hon kom inte tomhänt. I ett paket hade hon slagit in en praktisk lökhackare och en digitaltermometer till köttsteken. För några sådana hade hon inte kunnat finna i mitt kök.....
Tänk, att man kan få köksutrustningen uppdaterad på köpet.......det var verkligen inte illa.

Har man sedan ett mysigt ställe att äta på så är det toppen!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Inte tokigt alls det där... känner mig just nu helt utanför allt socialt umgänge när jag både är singel och utbränd. Men jag lyssnar på kroppen och kommer igen.

Kram kram

MARIA I KOS sa...

Låter trevligt att laga maten tillsammans med gästerna. Har aldrig testat det .
Vilken härlig bild du har i dag , ser varmt och skönt ut .
Sv: Jag trodde du hade bokat en ny resa , inte att du skrivit fel år i ditt förra inlägg . Men "känner" jag dig rätt så finns det nog resplaner alltid hos er ;)
Kram ♥

Augusta sa...

Idén är bra och på bilden ser man ut att få en mysig stund :)

Kram

Fenixmonas sa...

Himla praktiskt att få kompletteringar med det som fattas i köket...hihihi...Gemenskapen är ju det bästa, maten är ju det som förenar. Fin plats att äta på! Kramiz

Vicke sa...

ja, där sitter man säkert bra och äter

Yvonne sa...

Godmorgon!Vilket mysigt ställe att äta på du har.Bra ide att göra mat tillsammans Faran är väl att man springer ivägen för varandra. Ja Kjell har humor! Kram!

Nett sa...

Härligt det låter, kanske man skulle ta och anordna ett sådant matparty :)

Annika sa...

Det är någonting av det mysigaste som finns. Att hjälpas åt att laga maten tillsammans!

Livet och vardagen sa...

Låter som du har riktigt goda och osjälviska vänner som kommer med saker du behöver:-)

Smörblomma sa...

Just det, det bästa är att bjudningen inte blir så pretentiös. Härlig bild också :)

Carina Sjölund sa...

Kalaset blr liksom roligare om man kan hjälpas åt :)
Och varför inte egentligen?
Kramen♥

Karpstryparn sa...

Hehe, ibland blir det klurigt med matlagning ihop, men men.

Svar: Japp, hehe. Har inte kunnat svara förrän nu tyvärr.

ansepanse sa...

låter som en bra idé :) vilken fin plats att sitta och äta på
kramar

lavendia sa...

Ja det är trevligt att laga mat ihop. Synd att vi inte gör det så ofta. Men ibland lagar vi en rätt var iallafall.

Ann-Mari sa...

Perfekt ju!
Vi lagar också ofta mat tillsammans, det är precis som du beskriver det :-)
kram
Ann-Mari

Art By Tina - Konst & Fashion sa...

Det är supertrevligt att laga mat tillsammans, det brukar jag och mina bästa vänner göra när vi träffas. Sist lagade vi Indiskt från grunden, inga köpta kryddblandningar inte - utan vi mixade till garam masala alldeles själva. Extra kul. Och gott blev det!