Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 24 augusti 2011

Om citroner....

Citroner är dekorativa......vi använder dem därför som rekvisita. Men de är dessutom mycket nyttiga. I Grekland serverades en citronklyfta till nästan all sorts mat. Här hos oss används den mest till fisk....eller som smaksättare i ett glas vatten eller något starkare.
Medelhavsmaten anses som mycket nyttig och citronen har en given plats i matlagningen. Förutom att du får i dig C-vitamin har citronen förmåga att lösa fett. Citron fungerar ungefär som diskmedel och formar fettet till små kulor. Det sägs att man blir smalare av att äta citroner i samband med mat.
Jag har bestämt att citroner så gott som alltid ska finnas i mitt kylskåp den här vintern.
Prova att skära upp några citronklyftor nästa gång du lagar mat.......kycklingspett med pressad citron över är jättegott!
Vitkålssallad med citronsmak till fisk smakar fräscht!
Pressa citron och riv citronskal över klyftpotatisen nästa gång, eller späcka köttet med tunna klyftor av citron. Jag lovar att du kommer att bli förvånad!

3 kommentarer:

4U2 sa...

Tack för tips! Skall testa, vill gärna bli av med lite ... fett!

ansepanse sa...

det ska jag göra :) ibland glömmer man bort sådana enkla saker som att smaksätta med citron både för smakens skull och vitaminernas
kramar

Yvonne :-) sa...

Travhästar är så snälla ,de är så mycket hanterade.. Islandshästar är härliga att rida.Klart att man saknar en god kamrat.Nattikram!