Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 25 augusti 2011

Bästa souvenirerna behöver inte vara dyra!

Mina bästa souvenirer från Santorini

Souvenirer behöver inte vara dyra. På bilden ser ni mina bästa souvenirer från Santorini, slipade stenar från stranden och ett par "äkta" Rayban för 10 euro. Santorinis stränder var fulla av vackert slipade stenar. Att gå på stenjakt och leta strandfynd är en av mina favoritsysselsättningar. Tänk så vackert det är med stenar. Men hur får man hem stenar med flyg. Sten väger som bekant.....
Mitt tips är att lägga dem i en plastpåse i handbagaget. Det händer att de inte väger handbagaget vid inchekningen. Om så skulle vara fallet är det lätt att ta ur påsen och lämna den på flygplatsen. Men jag hade tur denna gång och fick hem en hel påse med vackra stenar att dekorera med.
Raybanglasögonen är förstås en kopia, men man vet aldrig? Efter att ha läst boken "Gomorra" som handlar om den italienska maffian fick jag veta att vissa kopior produceras på exakt samma fabriker som originalen.
Modehusen känner till detta men "blundar" eftersom de då får vara ifred.
Kan man få tag i en bra kopia för hundra kronor när originalet kostar 1200 kronor?
Svaret får bli, vem vet?

5 kommentarer:

ansepanse sa...

fina stenar, jag brukar också alltid komma hem med någon sten från våra semesterresor :)
ja vem vet om dina solglasögon, kanske helt äkta vara
Sv: jo, det är ju det som är meningen med all reklam, man ska komma ihåg dem genom allt tjatet
kramar

Åsa! sa...

Stenar är så vackert. Jag har alltid med mig hem från stranden och även ibland från skogen faktiskt.

Yvonne :-) sa...

Våra pågar samlade också på stenar.Jag har sparat några av dom..Jasså då är det mannen bredvid som får hålla ordning! Kram!

Fenixmonas sa...

Vilket bra tips! Jag älskar också vackra stenar, underbara fynd...men de väger ju som sagt!
Kopior är bra! Jag bytte batteri i min fossil-klocka och urmakaren var alldeles till sig över den fina klockan...Den kostade ca 150 kronor...hihihi...Kramiz

bokhyllan sa...

Stenarna är fina! Har gjort likadant flera gånger :)
Ja, vem vet med dina solglasögon... Hur som helst är de snygga/cooola!!!
Kram.