Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 7 juni 2010

Utmaningen Mitt bästa Recept

En utmaning jag har fått från Helly. Den går ut på att jag publicerar mitt bästa recept på min blogg. Det här med bästa recept är svårt. När jag frågar mannen bredvid vad han tycker bäst om så svarar han LASAGNE. Han är barnsligt förtjust i den, men min lasagne har inget recept och det är kanske därför den blir så god. När jag frågar om vad det godaste jag lagat är så kan han inte svara på det......men det var inte lasagne i alla fall. Så nu har jag valt ett recept som är bra och som jag återkommer till, just för att jag inte hittat något bättre och godare recept på just det här.
Ni ska få ett recept på jordnötsås......ett underbart tillbehör till alla barbeques och grillpartyn denna sommar!
Håll till godo!

Indonesisk jordnötsås 4pers.

250 gr jordnötter
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk färsk ingefära
1 tsk sambal oelek
1 msk soya
1 msk citronsaft
1 1/4 dl mangochutney (valfri smak)
2 1/2 dl vatten

1. Hacka jordnötterna och löken grovt. Lägg samtliga ingredienser i en matberedare och mixa till en slät sås.
2. Häll blandningen i en kastrull och ge det hela ett uppkok. Låt därefter såsen sjuda på svag värme ca 5 min. tills såsen kokat ihop och tjocknat något, rör då och då.
3. Blir det sås över går den utmärkt att frysa in.



En del grillpartyn är oförglömliga, som detta i Masaka i Uganda tillsammans med våra vänner i februari 2009.
En helt underbar fantastisk kväll, då vi stiftade nya bekantskaper, lyssnade till sannolika och osannolika historier, njöt av maten och umgänget i detta vackra land.

11 kommentarer:

ansepanse sa...

jag gör också en "egen" lasagne
kramar

Monica sa...

Det där lät gott....mumma...det "snor" jag.
Ha en skön kväll. Kram.

Fru Pusselbit sa...

Det där receptet lät underbart gott, det måste jag prova på en dag framöver! =)

Lysande ögonblick! sa...

Grillparty i Masaka. Det låter som en dröm. Och denns sås ska självklart provas. Tack för tipset. Hoppas helgen har varit fin!

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Härligt med vänner men denna gång har det kanske varit alltför mycket socialt umgänge...trött som attan efter dessa veckor! Kramiz

Freppsi sa...

För det första - receptet på jordnötsås skall jag absolut prova, det verkar helt underbart gott. För det andra - gud vad avundsjuk jag blir när jag ser så spännande resor och möten du gjort/haft..

Tigris Predikantan sa...

Såsen verkar vara sådan som gör succé ... måste testas .... svårare med resmål *ler*

Stina sa...

Tack för tipset, det ska jag testa... Såsen också, tror det är nåt som min storebror skulle kunna gilla...han är nämligen galen i jordnötter.

Monica sa...

Välkommen och gnugga......*fniss* Skojar, du behöver inte komma... Har ringt fönsterputsare!
Det finns roligare saker att göra än gnugga fönster hela dagen....
Kramar om, önskar dig en trevlig kväll.

Tweety sa...

Låter väldigt gott, men det godaste receptet jag har ätit på länge var din Orientaliska kyckling, den var så SMARRIG! Ha en toppen dag & kram från lilla mig.

Helly på vift sa...

Nu har jag hittat hit. Receptet lät jättegott, skriver in det ögonen böj :-)