Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 17 oktober 2012

Vill du träffa mina grannar?

Jag bor på en mycket vacker plats, en vacker kulturbygd med anrik historia. Här låg en av de första bosättningarna i Mälardalen. Många stora gårdar vittnar om att området en gång var rikt och välbeställt.
Den här vägen leder till min närmaste granne....
Här sägs det att mordet på Gustav III  planerades. På 1500-talet tillhörde gården Gustav Vasa. Idag bor en av mina grannar här....
Den här vägen kan både Ankarström, Bellman och Gustav Vasa ha färdats på. Det är en gammal väg, inte lika gammal som Göta landsväg som går någon kilometer härifrån, men imponerande gammal.....
Om man färdas en bit längs vägen passerar man ett torp. Det har varsamt renoverats under senare år och är nu privatägt och bebott. Det är bra, hus mår bra av att vara bebodda......
 Det här huset är ett timrat hus.....många av husen i området är från 1700 och 1800-talet.
Men det finns gårdar som har sina rötter ända tillbaka till 1300-talet.
Så här fint bor några av mina grannar, själv bor jag inte riktigt så här naturskönt men nästan.....

11 kommentarer:

Unknown sa...

Men bor du i Mälardalen? det gör ju jag med. Trodde du bodde norröver. Känner inte igen husen och vägarna på bilderna men vackert är det. Jag känner dock till historien om min stad och där har ju alla historiska män du pratar om varit och någon av dem till och med begravd i kyrkan om jag inte missminner mig. kram

MARIA I KOS sa...

Vilka spännande gamla hus i din omgivning .
Vackert !
Svar : nej jag har aldrig köpt en minicyklamen , ska testa det och se om dom överlever längre .
Kram ♥

Yvonne sa...

Vackra bilder.du har öga för det konstnärliga!Sv:Ja det är en timer med ett jordat uttag.Jag har också Picasa.Natti på dej och sov så gott! Kram!

KKvinneblogger sa...

Stemningsfulle bilder.

Fenixmonas sa...

Så fina bilder! Måste finnas mycket här som får fantasin att spela! kramiz

Nett sa...

Så vackert, här en bit bort har vi Gustav Vasas hem, Torpa stenhus. Brukar besöka stället nån gång per år, det är så vackert där. Fint du bor :)

Monica sa...

Tänk att just du bor på så anrik jord? Känner spänningen, historian, myterna,mystiken m.m.
Kram och vink från mig.

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Vilken härlig miljö du bor i.
Stora härliga träd och vackra hus är du omgiven av :)

ansepanse sa...

vilken vacker bygd, jo man ska vara rädd om gamla hus och de ska inte stå obebodda, historiens vingslag sveper över den nejden
kramar

Augusta sa...

Att du bor på en vacker plats får jag hålla med om. Med dina kort blir hösten verkligen vacker :)

Kram

Gardenhouse sa...

En så fin miljö du bor och vistas i!!!
Verkligen trivsam, vacker och inte sönder byggd.
Kul med historien kring vägarna nära din boning.
Visst var det så att ni hade en stuga på ganska små kvadrat? Har ni nåt minikök där också eller?
Jag tänkte utmana mig att fixa en kanske tio kvadrat stor stuga till vinter tillhåll för Peppson och mig, så jag spanar efter idéer och lösningar.
Kram Sussi