Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 30 juni 2011

Möt våren i........

....Paris? Eller varför inte i Riga? Vi gjorde en tur till Riga i maj och hälsade på goda vänner som bor där. Staden är väl värt ett besök och det är lätt att ta sig hit med Ryanair eller genom en kryssning. Riga har mer prägel av öst än exempelvis Tallin. På senare år har stadskärnan genomgått en förvandling och rustats upp rejält. Många stora butikskedjor har etablerat sig här, så att man i vissa bemärkelser kan tala om "London, Paris, Rom, Riga". Många kända butiker som man finner här har inte etablerat sig i Stockholm. Så visst kan man shoppa märkesvaror, men det är inte billigt. Turisterna rör sig i allmänhet runt den gamla stadskärnan och här kommer några bilder från ett Riga i vårskrud. 

Sedvänjan att låsa fast kärleken med ett hänglås och kasta nyckeln i vattnet är populär även i Riga.

Operahuset i Riga. Varför inte gå på opera när du är här? Öst har många duktiga artister att bjuda på och operor och baletter brukar hålla hög klass.

Blommande magnolia

Vårblommor...

Ett av de berömda husen i gamla stan.....

Men Riga har många sidor. Jag lovade min väninna att göra ett bildreportage från Rigas bakgator....det kommer snart.

2 kommentarer:

Vicke sa...

Ja, Riga har många olika sidor, ha en fin kväll nu

Monica sa...

Riga är en vacker stad! Fina bilder!
Men nu undrar jag "stilla".....har du bytt arbete?.....arbetar du för turisbyran i Prag?...*fniss*....
Må väl min vän och ha det gott i värmen.