Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 20 juni 2011

Nationalpark i mörker.......

Det var ganska länge sedan jag besökte dalafjällen och det har hänt en del......både på gott och ont. Exploatering kallas det......
Vissa saker var bra, andra mindre bra.
Njupeskär, vattenfallet ni såg i bild, har fått riktiga stigar anlagda på båda sidor om fallet. Det var bra. Parkeringen har blivit större, ett naturum med guide finns tilllgängligt och det finns toaletter för besökarna. Det finns även en liten restaurang där man kan äta lunch och köpa förfriskningar.
Sist jag var där ledde en lång grusväg genom skogen fram till en återvändsplan där det fanns en liten handmålad skylt som det stod P på. När man klivit ur bilen fick man se sig omkring ordentligt för att finna en hemmasnickrad skylt som det stod " Till fallet" på. Skylten pekade ut en liten stig som ledde in i skogen.
Charmigt för all del........men som besökare trodde man sig vara väldigt nära världens ände. Särskilt som närmaste civiliserade by av någon döpts till  "Mörkret".
Men nu tillhör Njupeskär en av Sveriges nationalparker och man förväntar sig kanske lite mer än så....
Jag har alltid undrat vad utländska turister tänkte när de fann nämnda vändplan......tur att de inte förstod ortnamnets betydelse.
Så det var bra att det blivit mer exploaterat här.......jag menar är det en svensk nationalpark så ska man väl inte behöva tvivla på att man kommit rätt?


Skogsbäck i Njupeskär....

2 kommentarer:

4U2 sa...

Vackert forsar vattnet fram iaf! ;)

MICKAN sa...

Finns det nåt som är så fascinerande som vattendrag. Magiskt!