Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



måndag 18 juli 2011

Samma gåva kan ha olika värde......

Värderingar......
Vi har alla olika värderingar och ofta beror det på att vi inte känner till bakomliggande omständigheter. Den här helgen har jag ägnat mig åt klokheter och reflektioner. Det är nyttigt att tänka efter ibland....
För ett par år sedan hörde jag en illustration om ett plasthalsband som hade ett värde av tjugo kronor.

Tänk dig att du hittar ett paket på köksbordet en dag då du kommer hem. Det är vackert inslaget och på paketet är fäst ett kort med texten " Till min älskade hustru på vår 25-åriga bröllopsdag".
Paketet kommer från din heltidsarbetande man. Du öppnar med spänning paketet och när du tagit bort alla papper finner du att din hand omsluter ett plasthalsband.
Hur känner du dig nu? Uppskattad?
Knappast troligt, förmodligen känner du dig förödmjukad och nedvärderad!
Men om samma plasthalsband hade legat i ett paket med ett kort textat med spretiga bokstäver " Till min älskade mamma"?
Du upptäcker att givaren är din  6-åriga dotter som tagit hela sin första veckopeng för att köpa det till dig, hade du då inte blivit alldeles varm inombords?

Gåvans faktiska värde är detsamma men givarnas förutsättningar är helt olika. Det gör att vi värdesätter gåvor på olika sätt därför att vi känner till omständigheterna.
Men vi kan missbedöma omständigheter och imponeras av de som ger av sitt överflöd, även om det egentligen inte kostar dem någonting alls. Medan däremot fattiga personers insatser nedvärderas även om de ger allt de har.

Ett överflöd av glittrande halsband i en juvelerarbutik i Florence.

9 kommentarer:

Yvonne :-) sa...

Fint skrivet..Man glömmer att värdera vad man får tycker jag..Mina blommor börjar också blomma färdigt! Jag förstår att det tar tid att "smälta" Jag ska iväg på helgen! Morgonkram!

♥ MICKAN ♥ sa...

Själv blir jag glad över saker som inte skulle vara så kostsamma. Men visst ligger det nåt i det du skriver. Sv: Det är mest steglitsen som har blivit fångad trots att man inte får det. Ser du nåt nät uppsatt så ring polisen och säg var det finns.

Fenixmonas sa...

Javisst är det så! Bra skrivet! Inte alltid lätt att sätta reflektioner på pränt. Kramiz

Vicke sa...

bra skrivet, det har du helt rätt i, ha en fin dag nu

Åsa! sa...

Visst är det så, värt att ta sig en funderare över!

NatureFootstep sa...

så sant som det är sagt. :)

♥ MICKAN ♥ sa...

Hoppas allt är bra med dig och att du har en bra semester.

Vicke sa...

Från och med nu så hittar du mig bara här:

http://www.facebook.com/ChristerVicke1Vikstrom

Ninja sa...

Till Vicke!
Jag hinner tyvärr inte vara på facebook även om jag har en vilande sida där.
Hälsningar Ninja