Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



onsdag 6 juli 2011

Jag är så glad att jag är svensk......

I morse när vi samlades på jobbet berättade min japanske kollega att han blivit så störd av två kvinnor på tunnelbanan som samtalat om saker de inte borde, att han minsann tänkte göra något åt det.
- Jag ska förödmjuka dem, sade han bestämt. Så här ska jag göra.....
Han tog två stora bitar hushållspapper, fransade dem i ena änden och stoppade dem i öronen. Jag och mina kollegor tittade storögt på honom. Där sitter min japanske kollega innan morgonmötet och ser ut som en slokörad tax.
- Hur tänker du nu? undrar vi.
- Jo, nu visar jag tydligt att jag inte gillar deras prat och förödmjukar dem.
- Du har inte tänkt på att det kanske är du som blir till åtlöje?
- Nej, vi japaner gillar inte att bli störda när vi åker tunnelbana.
Under tiden anländer fler kollegor.
- Men vad i all världen håller du på med T! utropar de när de ser taxöronen.
-Han förödmjukar två pratsamma kvinnor på tunnelbanan.....
-VA?????

Det är inte alltid så lätt att förstå sig på främmande kulturer. Jag är så glad att jag är svensk eller?

5 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Hehehe...jojo, vi svenskar har ju också våra egenheter...fast vi tor att det är så det ska vara...precis som andra tror att just deras sätt att vara är det rätta! Kul film du hittat! Tusen tack för att du röstar! kramiz

Yvonne :-) sa...

God Morgon!Det var en kulturkrock!! Ha det så bra när du ska ut och resa! ♥kram!

♥ MICKAN ♥ sa...

Surströmming och sill tillhör väl inte hela världen att äta om vi ska gå in på egenheter.

Men att göra saker för att pynta ut sig själv så är jag nog också glad över att man inte har såna egenheter.

Jeppsson sa...

Men på nåt sätt är det ju en ganska skön inställning att stoppa massa papper i öronen och tänka att det är ANDRA som gör bort sej, inte man själv...

Monica sa...

Tjingeling Ninja....det är "bara" jag som ramlar in. Har varit en sväng i din stad!!! tänkte på dig då!
Mailar dig. Kram från mig.