Välkommen till min blogg! Här skriver jag om min vardag. En värld av bilder, fotografier, konst, betong, kultur, natur, resor, hästar och en hel massa bokstäver!



torsdag 8 november 2012

Ringlar och kavlar...

Min internutbildning fortsätter. Numera är jag på jobbet klockan sju! Pigg som en lärka.....
Kanske lite överdrivet.
Denna vecka har jag kavlat krukor och vaser. Lite trixigt är det allt att få leran att stå, speciellt om man kavlar höga vaser. Det är svårt att kavla jämntjockt och svårt att få leran att torka jämnt så att den inte spricker när den ska formas. Sedan måste man veta exakt när den är mogen för att fogas ihop. Det är rena rama fysiklektionen på morgonkvisten.
När man kavlar ska alla ringlingar vara exakt lika runda och läggas exakt ovanpå varandra. Sedan ska de fogas samman med en spatel, då måste man sluta i tid så att leran inte säckar ihop.
Det är mycket att hålla reda på för en morgontrött.
Min kollega har ett oändligt tålamod. Det är inte lätt att lära upp en novis till keramiker. Nåja, hobbykeramiker.......men det är meningen att jag ska kunna handleda i keramik sedan, hej och hå!
Min kollega har en bachelor i "Art and Design" med inriktning keramik. Själv är jag helt olärd.....men förhoppningsvis inte obildbar.

Jag är mer hemma på att handleda i konst. Här sätter man upp rekvisitan till "Tartuffe" som vår konstgrupp bidragit med.

10 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Nej, det är nog inte enkelt...tålamod måste säkert till och att vara trött är nog inte bra. Fast jag tror nog att du fixar det hela! kramiz

Yvonne sa...

Ha ha !!Munkorg..Ja det har du rätt i,men det var bara på ena sidan så den passade sig noga för att göra utfall.Jag trodde man drejade krukor?Jag förstod något så när vad du menade,men jag undrar om jag har ett sådant tålamod ,så att det blir något vettigt av det....Ha en bra dag vännan! Kram!

Ann-Mari sa...

Allt med keramik ser så enkelt och roligt ut...jag har varit på en kurs och ville med en gång göra invecklade saker och dreja - men man måste ju lära sig grunderna först ;-)
Intressanta dagar du har!
kram Ann-Mari

lavendia sa...

Att göra ringlingar är svårt, men kanske ändå det man har lättast för.. Det har jag prövat. Att kavla o fästa ihop tyckte jag kanske var något lättare. Att dreja är också besvärligt.
Låter som den värsta keramiker. Det mest användbara jag har gjort, var en skål till kaninen vi hade då. Den var inte så kräsen o ville inte ha för högt.

Linneskåpslycka sa...

Låter kul att arbeta i lera :)
Skulle vilja prova att dreja nån gång:)

Du är välkommen till oss;)
Kram

Gardenhouse sa...

Ja övning ger färdighet ;)
Vilket trevligt jobb och kollega, det går nog dunder bra tror jag bestämt :)
Sv- nej jag kan inget speciellt om hästar, men som du skriver färgen är lika iaf ;)
Dotterns häst är ett avdankat varmblod.
Trevlig fredag och helg,
Sussi

Mycket annat & lite betong sa...

Vilket jobb du har!
Så roligt att få lära sig om keramik!
Jag provade lite när jag jobbade på fritids en period. Men jag skulle vilja lära mig på riktigt. Och jag skulle vilja prova att dreja.

Ha det bra!
Agneta

Yvonne sa...

Godnatt vännen! sov så gott! Nattakram!

Livet och vardagen sa...

Vilken förmån att få ha ett sådant kreativt jobb! Lera har jag aldrig varit bra på att handskas med. Inte måla tavlor heller. Min talang sitter nog i det skrivna ordet, tror jag.

Augusta sa...

Vad spännande!
Allt som man tillverkar är så härligt. Alskar att hålla på med keramik men men gör det aldrig nu för tiden.

Ha en bra söndag!
Kram